top of page
  • Forfatterens bildeAdmin

Orxetadalen - fottur langs elveleie

Oppdatert: 24. aug.

Noen få kilometer fra kysten ved Villajoyosa på Costa Blanca ligger den lille landsbyen Orxeta med litt over 800 innbyggere. Det er spor etter både iberiske og romerske bosettinger på området, men det var først i middelalderen maurere etablerte den gamle bydelen slik vi ser den i dag.

Et tørrlagt elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Turen går langs elveleiet fra Embalse de Amadorio og Bella Orxeta til landsbyen Orxeta.

Mennesker på asfaltert vei på fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Den starter på grusveien som går til høyre rett etter broen som går over elven i enden av demningen.

En grupppe mennesker går på en vei på fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Hund og mennesker på grusveg på fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

I denne dalen er naturen grønn og frodig året rundt på grunn av vannet fra Rio Sella som kommer fra fjellene og renner ut i Embalse de Amadorio.

Busker med fjell i bakgrunnen på fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Følg veien til du kommer til skilt mot Orxeta. Følg deretter sti og vei videre til landsbyen.

Turgåere følger skilt og sti på fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Skilt på ruten for fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Mennesker går på smal sti på fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

I starten av landsbyen kommer du til Restaurante Poco. Den kan anbefales.

Biler parkert foran Restaurante Paco på fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Det første huset på høyre hånd med rød fasade er vernet på grunn av sin spesielle arkitektur som er typisk for landsbyen.

Murbygning i tradisjonell arkitektur i Orxeta på ruten for fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Palmer med fjell i bakgrunnen på ruten for fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Mennesker på gaterestaurant i Orxeta på fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Ved plassen rundt den gamle kirken som ble restaurert i 1914, er det også en bar. Fortsett langs hovedveien som går tvers gjennom landsbyen.

Kirken i Orxeta sett på fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Inngangsportal med brukskunst på ruten for fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Etter hvert kommer du til stedet der kvinnene vasket klær i gamle dager. Her renner fortsatt friskt kildevann gjennom kummene.

Gammelt vaskeannlegg i Orxeta sett på fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Skilt for Llavador i Orxeta sett på fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

På utsiden er det vannuttak fra de samme vannkildene. Fra dette punktet har du to muligheter. Du kan gå tilbake samme vei, eller du kan fortsette rett frem og ta en annen vei tilbake.

Uttak for vann fra naturlig vannkilde i Orxeta sett på fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

På andre siden av byen er det skilt til turløyper til utsiktssteder oppe i Orxetafjellet. Følg denne ruten. Du går først et stykke på vei, deretter på sti ned i dalen.

Skilt mot mirador på Orxetafjellet på fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Kvinne går ned mot grønnsakshager på ruten for fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Lilla blomst sett på fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Trebro på ruten for fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Stien krysser dalen og fortsetter opp på andre siden. Her er det ganske bratt et lite stykke, men ikke så bratt at det er teknisk vanskelig.

Når du kommer opp til en grusveg, skal du ta til høyre mot Pont Nou. Etter dette er det bare å fortsette langs denne veien til du er tilbake i Bella Orxeta.

Veiviser til Orxeta på ruten for fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Blomst på ruten for fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Et fjell med hakk på toppen kalt Puig Campana på ruten for fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Underveis kan du glede deg over den vakre naturen. Og når du er fremme, kan du slappe av med mat og drikke på restauranten El Pantano. Den har gode, høye hamburgere som sin spesialitet.

Grønt og frodig område på ruten for fotturen ved elveleie i Orxetadalen i Alicanteregionen i Spania

Flere utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Orxeta fra Bella Orxeta langs Rio Sella. Dette er en fottur langs elveleie.

Passer for: Alle i vanlig god fysisk form. Ikke for rullestol eller barnevogn.

Varighet: Turen langs elven fra Bella Orxeta til Orxeta er 2 kilometer én vei. Går du frem og tilbake vil turen være 4 kilometer og ta ca. 1 time. Hvis du velger å gå videre og krysse dalen på oversiden før du går tilbake på motsatt side av elven, er turen 7 kilometer lang. Det vil ta ca. 2 timer.

Finne frem: Fra Alicante kan du kjøre enten A7 eller N-332. I begge tilfeller skal du av mot Villajoyosa og deretter følge skilt til Sella og Orxeta på CV-770. Etter noen kilometer kommer du til en oppdemmet innsjø på venstre side. Et par hundre meter før enden av denne innsjøen, ligger det en restaurant på høyre side kalt El Pantano. Dette området heter Bella Orxeta. Ta av til høyre her. Parker i gaten som går bratt oppover, eller på parkeringsplassen på venstre side av veien. Ikke parker på plassen utenfor restauranten.