top of page
Forfatterens bildeAdmin

Embalse de Amadorio - fottur i fjellet

På vestsiden av demningen Embalse de Amadorio i Villajoyosa på Costa Blanca i Spania er det fint turterreng. Ruten som beskrives her, er delvis en rundtur til fots. Du starter ved parkeringsplassen ved Embalse de Amadorio. Gå 100 meter tilbake, ta til høyre inn på en vei som leder bort til en tunnel. Gå gjennom denne og deretter over demningen.

En grønn innsjø med åser og fjell som speiler seg i vannet

Mennesker som går over en demning der vannet er grønt og åsen bak speiler seg i vannet
Demningen Embalse de Amadorio

Her kommer du inn i en ny tunnel med et par innlagte utsiktspunkter. På andre siden får du fin oversikt over demningen og demningssveggen.

En portal i en tunnel som viser landskapet på utsiden

En oppdemmet innsjø med fjell som speiler seg i grønt vann

Følg deretter veien rett frem til en veisperring. Fortsett på grusvegen som går oppover til venstre.

En gruppe mennesker er samlet i et veiskille

En gruppe mennesker går på en grusveg

Etter hvert vil ruten være delvis merket gul/hvit, men det er langt mellom merkene, og de er ikke alltid enkle å få øye på. Ser du et blått merke fra eldre merking, er du på rett vei.

Et blått merke på en stein

Når du er kommet opp til et platå, kommer det et veiskille. Her tar du av til høyre.

Mennesker ved en korsvei

Senere vil du komme til et nytt veiskille. Her skal du velge stien som går langs skråningen til høyre.

Mennesker går på en smal sti langs en åsside

Fortsett rett frem til du kommer til et T-kryss. Herfra starter en rundtur. Du går ned til venstre og vil senere komme tilbake fra veien som kommer ned fra høyre.

Mennesker ved et veiskille med trær

Etter å ha tatt av til venstre fortsetter du til du kommer til et veikryss der det går en asfaltert vei opp til høyre. Ta til høyre her.

Veiskille der det går en asfaltert veg opp til høyre

Fortsett på denne veien til du kommer til et vannreservoar på venstre side. På bildet nedenfor ser du utsikten i motsatt retning mot Middelhavet og Benidorm.

Et vannbasseng med oppsamlet grønt vann

På andre siden av dammen fortsetter du rett frem. Herfra er løypen merket gul/hvit.

Et gult og hvitt merke på en stein

Fortsett på grusveg til du kommer til skilt som viser retning til ulike turruter.

Tre kvinner går på en grusveg

Vegskilt til ulike destinasjoner

Ved dette skiltet tar du av til høyre på stien som går oppover en bakke som er forholdsvis bratt og lang.

Mennesker går på en bratt sti med steiner

På toppen av denne bakken kan det passe med en pause.

En gruppe mennesker har pause på en åpen plass

Informasjonsskilt med opplysninger om miljøarbeid

Herfra er det bare å fortsette rett frem. Etter hvert vil veien få betongdekke. Det er jevn nedstigning hele veien.

En gruppe mennesker går nedover en veg med betongdekke

Når du kommer tilbake til T-krysset, tar du av til venstre og fortsetter den veien du kom tilbake til parkeringsplassen ved Embalse de Amadorio.

Vegskille med mennesker som viser retning

Kart over rute

Flere utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Delvis rundtur på vestsiden av Embalse de Amadorio i Villajoyosa - fottur i fjellet.

Passer for: Alle i vanlig god fysisk form. En av oppoverbakkene kan være anstrengende, men det er ingen farlige eller skremmende partier på ruten.

Varighet: 3-4 timer. 10 kilometer. Total høydeforskjell er 136 meter.

Finne frem: Sø etter Aparcamiento Embalse de Amarodio på Google Maps. Da kommer du rett til parkeringsplassen.

Alternativt: Fra A-7 eller N-332 tar du av til Villajoyosa sentrum. Følg skilt mot Orxeta og Sella. Etter noen kilometer går det en vei til venstre som er skiltet til Embalse de Amadorio. Følg denne veien til den slutter. Der er det en parkeringsplass og et rekreasjonsområde. Parker her og gå deretter 100 meter tilbake. Der begynner du ruten ved å gå gjennom en tunnel og over demningen til andre siden.